Jak zařídit domácí kancelář? Práce z domova pohodlně
Práce z domova se stává čím dál tím rozšířenějším fenoménem, ať už se pro ni člověk rozhodne dobrovolně, nebo z donucení. Čím častěji však pracujeme z domu, tím víc docházíme k závěru, že je nutné přizpůsobit si k tomu prostor, v němž se pohybujeme. Jak si zařídit home office, aby vám sloužil, abyste se zde dokázali soustředit a aby vám domácí práce vyhovovala?
Co je to home office?
Home office (práce z domu) je oficiálně forma pracovního poměru, při které zaměstnanec vykonává část práce nebo její celek ze svého domácího prostředí, eventuálně z jakéhokoliv místa mimo pracoviště, které uzná sám za vhodné. Home office se také může poskytovat jako pracovní benefit, jenž lze využívat v případě nemoci nebo jiné překážky znemožňující přesun na pracoviště či výskyt na něm.
Z hlediska zaměstnance se pod home office skrývá mnoho benefitů, jako je možnost flexibilní úpravy pracovní doby, sladění osobních a pracovních aktivit a úspora cestovních výloh. Mezi nevýhody home office patří nutnost vybavení vlastního pracovního koutu adekvátním kancelářským nábytkem tak, aby mu vyhovoval, náročnost na sebekázeň a minimalizace sociálních kontaktů s kolegy.
Jak vybrat nábytek pro domácí kancelář?
Aby se vám v domácí kanceláři dobře pracovalo, abyste se mohli dobře soustředit a vaše práce odsýpala plynule, neberte výběr nábytku na lehkou váhu. Stejně jako v případě zařizování celého bytu. Výběr vám nejvíce usnadní kancelářské sestavy, které nabízí jak pracovní, tak úložné prostory.
Židle do kanceláře
Pravděpodobně nejdůležitějším nábytkem jakékoli kanceláře je židle. Židle do kanceláře by měla mít jiné vlastnosti, než klasická kuchyňská židle, která je vyrobena na krátkodobé posezení. Kancelářská židle by měla mít zvýšené opěradlo (tak, aby bylo možné opřít se celým trupem), podpěru hlavy, podpěru paží a pevnou bederní podpěru. Minimalizovat byste měli práci na kuchyňské židli či dokonce židli barové nebo na pohovce. Pokud pozice střídáte a občas se protáhnete, není to problém. Osmi hodinami na nevhodné židli si můžete zničit záda. Nezapomeňte proto nejen vybrat kvalitní kancelářskou židli, ale hlavně ji používat.
Stoly do kanceláře
Stoly do kanceláře by měly být co nejprostornější, přestože pracujete z domu. Možná máte pocit, že vám stačí malý stoleček na notebook; a možná nejste daleko od pravdy, pokud nepatří k vaší náplni práce papírování a používání dalších dokumentů. Dopřejte si ale ten prostor. Využijete jej i k odložení pití, k položení paží a celkové pohodě. Nezapomínejte však stůl držet v čistotě a dobře zorganizovaný. Nepořádek na stole vás bude rozptylovat. Pokud vám prostor nedovolí vytvořit si dostatečnou pracovní plochu, zvolte stůl s menší deskou, avšak měli byste obzvláště dbát na organizování a úklid. Důležitá je správná výška stolu a židle. Výška by měla splňovat určité podmínky, které na pracovišti upravuje BOZP. Pokud už máte stůl bez úložného prostoru a zjistíte, že byste jej přece jen potřebovali, můžete svůj stůl doplnit o kancelářský kontejner.
Úložné prostory
Nejen kontejnery do kanceláře tvoří váš úschovný prostor pro důležité dokumenty a kancelářské pomůcky. Při přemýšlení nad dalšími řešeními zahrňte možnosti, které chcete do prostor uložit. Umístíte na police tiskárnu? Šanony? Květiny? Vhodným řešením jsou regály a police. Některé regály zahrnují i police zavíratelné dvířky. Vznikne vám skříňka k uschování věcí, které nechcete vystavovat na viditelném místě.
Světlo
Důležitý je také výběr vhodného osvětlení. Ideální je použití osvětlení, které umožňuje změnu teploty chromatičnosti, tedy barvu světel. Přes den můžete používat bílá a modrá světla, k večeru je možné zapnout světla červená a oranžová. Takové barvy mají vliv na práci vašeho mozku a na schopnost pořádně se vyspat a usínat kratší dobu. Alespoň dvě hodiny před spaním zapínejte v počítači filtr modrého světla nebo si pořiďte brýle na filtrování modrého světla.